ساخت و آموزش جعبه لایتنر
پیش فیلتر رافع ـ فروش پیش فیلتر گریز از مرکز رافع RAFEA
فروش پیش فیلتر رافع - پیش فیلتر گریز از مرکز رافع RAFEA

چكيده اي درباره ي جعبه ي لايتنر:

جعبه ي لايتنر، يك جعبه ي شگفت انگيز 5 خانه اي است كه هر چيز يادگرفتني را روي يك تكه كاغذ بنويسيد و   از 5 خانه ي آن بگذرانيد، هرگز آن را فراموش نخواهيد كرد. اين جعبه بر پايه ي يادگيري با فاصله  پي ريزي شده است و از نوآوري هاي دكتر سباستين لايتنر مي باشد. اين جعبه روش ساخت بسيار ساده اي دارد و به كار گيري آن نيز آسان است، اما به راستي، يادگيري شما را از اين رو به آن رو مي كند.

به ياد دارم هنگامي كه در تاركده(اينترنت) در پي يافتن روش ساخت وكار با اين جعبه بودم هيچ سايت پارسي روش درست آن را نداشت و سايت هاي انگليسي نيز پولي بود. اما سرانجام در يكي از كتاب فروشي ها كتابي با نام "اينگونه بايد آموخت" يادگار(اثر) سباستين لايتنر، يعني نوآور اين جعبه پيدا كردم. اما شوربختانه تنها يك نسخه از اين كتاب در آن كتابفروشي بود!

پس از خواندن كتاب دريافتم كه بسياري از نهاد هاي نامي(مشهور) روش كار اين جعبه را به گونه اي نادرست به دانشجويان خود مي آموزند و برخي ديگر با دگرگوني هاي كوچك در اين جعبه، و دگرگون كردن نام آن، اين نوآوري را به نام خود جازده اند و آن را با هزينه ي بسيار گران به دوستداران مي فروشند!

اما بايد دانست، كسي كه اندكي سواد براي خواندن اين چند خط نوشته شده داشته باشد، مي تواند آن را با هزينه اي ناچيز،(كمتر از هزارتومان) بسازد و از آنجا كه اين نوشته برگرفته از كتاب نوآور اين جعبه، آقاي سباستين لايتنر است، مطمئن باشيد كه روش داده شده در اين تارنگار بدون خرده(عيب) مي باشد. با اين روي براي بهره وري بيشتر از اين جعبه به جستجو بپردازيد و كتاب ياد شده را به چنگ آوريد!

 جعبه لایتنر

ساختمان جعبه ي لايتنر:

اين جعبه 30 سانتيمتر درازا (طول) دارد و بلندي(ارتفاع) و پهناي(عرض) آن بسته به اندازه ي كارتهاي يادگيري(كه در باره ي آن توضيح خواهم داد) مي باشد، كه اندازه ي كارتها نيز بسته به نياز شما است. اما به هر روي كارتهاي 7*5 براي اين كار مناسب مي باشد.

پس با اين فرض كه اندازه ي كارتها 7*5 باشد، اندازه هاي(ابعاد) جعبه6*5*30 خواهد بود. بلندي جعبه 6 خواهد بود، چون كه مي خواهيم كه نزديك به يك سانتي متر از سر كارتها از جعبه بيرون بزند كه جابجايي كارتها آسان شود.

سپس بايد  جعبه را به 5 خانه بخش كنيم، كه اندازه ي هريك از خانه ها به ترتيب از خانه ي نخست تا خانه ي پنجم 1، 2، 5، 8 و 14 سانتي متر مي باشد. نماي آن را در شكل زير مي بينيد.

 سایزبندی جعبه لایتنر

 

 

اين جعبه را مي توانيد با چوب، مقواي جعبه ي شيريني، شيشه يا هر چيز ديگر بسازيد. نياز نيست كه وسواس زيادي براي ميليمتري بودن كار خود به خرج بدهيد، حتي مي توانيد لبه ها را به هم منگنه كنيد.

 اضافه کردن قطعات

جعبه ي لايتنر آماده است!

 

روش كار:

نخست مطلبي را كه مي خواهيد ياد بگيريد، به گونه ي يك پرسش كوتاه پاسخ در مي آوريد. كه بهتر است پاسخ ها يك كلمه اي باشند، اما برخي از تعاريف را بايد به طور دقيق و واژه به واژه آموخت. يا ممكن است يك پرسش رياضي را بخواهيد ياد بگيريد. اما بيشتر تلاش كنيد چكيده ي مطالب را بنويسيد. گاهي نيز مي توانيد پرسش ها را به صورت جاخالي بنويسيد.

سپس پرسش را روبروي برگه ي يادگيري و پاسخ را پشت آن بنويسيد. و بهتر است كه شماره ي صفحه اي كه اين مطلب را از آن گرفته ايد پشت برگه بنويسيد كه شايد به دردتان بخورد و به شما كمك كند كه پاسخ هايتان كوتاهتر شود.

هنگامي كه نزديك به 30 يا 40 برگه نوشتيد آنها را در خانه ي شماره ي يك بگذاريد. آنها را به گونه اي در جعبه بگذاريد كه پرسش ها روبروي شما باشد.

سپس نخستين برگ را كه روبروي شما است برداريدو آن را بخوانيد، 2تا3 ثانيهصبر كنيد، اگر پاسخ به يادتان آمد كارت را در خانه ي دوم مي گذاريد، وگرنه آن را مرور كرده و خيلي آسوده و ريلكس و بدون هيچ اعصاب خوردي آن را پشت برگه هاي خانه ي نخست مي گذاريم. اگر بلد بوديد آن را به خانه ي شماره ي 2 بفرستيد. و به همين گونه برگه پسين(بعدي) را مرور كنيد، اگر بلد بوديد، پشت برگهاي خانه ي شماره ي دو و اگر هم بلد نبوديد پشت برگهاي شماره ي يك. اين كار را تا جايي پيش ببريد كه به جز 2 يا 3 برگه سمج در خانه ي شماره ي يك نماند. اما اگر همه ي برگها بچه هاي خوبي بودند، آنها را به خانه ي شماره ي 2 بفرستيد.

سپس روز ديگر يا هر گاه كه وقت داشتيم كار برگ نويسي را پيش مي بريم و آنها را به همان گونه مرور مي كنيم.

پس از چند روز خانه ي دوم پر شده و جاي يك برگ نيز ندارد، آنگاه به سراغ خانه ي شماره ي دو مي رويم. اما به اين خانه شبيخون نزنيد! تنها يك سانتيمتر يا يك انگشت از برگه ها را مرور كنيد( اين اندازه كارت از كارت هايي بايد برداريد كه به خانه ي شماره ي يك نزديك ترند، يعني زمان بيشتري از مرور آنها گذشته است. هر كدام را كه بلد بوديد به خانه ي شماره ي 3 ببريد. اما آنهايي را كه بلد نيستيد، دوباره به خانه ي نخست، يعني خانه ي شماره ي يك برگردانيد. هنگامي كه كار مرور آن 1 سانتيمتر يا يك انگشت تمام شد برويد به سروقت برگه هاي خانه ي شماره ي يك و آنها را همانند پيش مرور كنيد.

سپس، هنگامي كه خانه ي شماره ي دو پر شد، دوباره مانند پيش 1سانتيمتر يا يك انگشت از برگه هاي آن را به شيوه ي پيش مرور كنيد.

پس از مدتي خانه ي شماره ي 3 نيز پر مي شود. با آن هم همچون خانه ي شماره ي 2 برخورد كنيد و برگهايي را كه بلد نيستيد باز هم به خانه ي شماره ي 1 بفرستيد نه خانه ي قبلي.

هنگامي كه خانه هاي ديگر نيز پرشدند با آنها نيز همانگونه برخورد كنيد، 1 سانتيمتر يا يك انگشت از آنها را برداشته، آنهايي را كه بلديد به خانه ي بعدي يا اگر درخانه ي شماره ي 5 است بيرون از جعبه و آنهايي را كه بلد نيستيد دوباره به خانه ي شماره ي يك بفرستيد.

برگه هايي كه از خانه ي شماره ي 5 بيرون آمد در حافظه ي بلند مدت شما خواهد ماند! اما اين كار ممكن است دست كم يك ماه طول بكشد. ولي بايد بدانيد كه هرچه برگه ها به خانه هاي بالاتر مي رسند، ديرتر فراموش مي شوند! چون بر پايه ي پژوهش هاي ابيگ هاوس مطالب در روزهاي نخست سرعت فراموشيشان بيشتر است. پس مطالبي كه به خانه ي شماره ي 3 رفته اند ديرتر از خانه ي شماره ي دو فراموش مي شوند. پس نبايد نگران باشيد كه در طول سال تحصيلي از بخشهايي كه برگه هاي آنها از خانه ي 5 نگذشته است از شما آزمون بگيرند. هنگامي كه برگه ها از خانه ي شماره ي 5 گذشتند مي توانيد آنها را بسوزانيد، يا بازيافت كنيد يا يادگاري نگه داريد!

امام علی (ع) فرموده اند: «هر ظرفی با ریختن چیزی در آن پر می شود. جز ظرف دانش که هر چه در آن جای دهی، وسعتش بیشتر می شود.»
پس با کمک جعبه ی لایتنر چیزهای بیشتری بیاموزید و بدانید که با یاد گرفتن چیزهای نو نه تنها حافظه ی شما را پر نمی کند، بلکه گنجایش آن هم بیشتر می شود و به شما در یاد گرفتن چیزهای نوتر کمک می کند.

 

http://links.p30download.com/2008/02/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%B9%D8%A8%D9%87-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%86%D8%B1-%D8%AC%DB%8C-5-%D8%A8%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF.php


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محسن
آخرین مطالب